Aktuálny seminár

"Povinnosti mzdovej účtovníčky pri uzávierke roka 2014 a legislatívne zmeny k 1.1.2015"

Podrobnejšie info a prihlášky emailom na reliaba@gmail.com

Prihlášku nájdete aj tu: http://www.porada.sk/skolenia/

Novely Zákonníka práce k 1.7.2014 a 1.1.2015

Zmeny v dohodách od 1.7.2014 - dočasné zamestnávanie a agentúry dočasného zamestnávania od 1.1.2015 - ďalšie zmeny od 1.1.2015 - nové sumy stravného od 1.11.2014 - minimálna mzda a minimálne mzdové nároky v roku 2015 - zmena zákona o cestovných náhradách od 1.1.2015

Novela zákona o sociálnom poistení k 1.1.2015

Dohody o brigádnickej práci študentov v roku 2015 - zmena rozhodujúceho obdobia pri výpočte nemocenských dávok a náhrady príjmu - automatické zvýšenie dôchodkov pracujúcich dôchodcov - zvýšenie maximálnych vymeriavacích základov a zmeny ďalších veličín pri odvodoch - vymeriavací základ, minimálny základ, prihlasovanie do SP a ďalšie zmeny pre SZČO

Novela zákona o zdravotnom poistení k 1.1.2015

Zavedenie odpočítateľnej položky - kto si môže, kto nemôže uplatniť odpočítateľnú položku - odpočítateľná položka pri výpočte preddavkov - odpočítateľná položka v ročnom zúčtovaní poistného - preddavky na zdravotné poistenie SZČO v roku 2015 - poistné na zdravotné poistenie z podielov na zisku v roku 2015

Novela zákona o dani z príjmov k 1.1.2015

Nároky zamestnanca ako uplatniteľný daňový výdavok zamestnávateľa od 1.1.2015 - nový spôsob zdanenia nepeňažných príjmov zamestnanca - zmeny v daňovom bonuse 2015 - nezdaniteľné časti v roku 2015 - info o ďalších zmenách pre FO podnikateľov a PO

Ukončenie roka 2014 (povinnosti mzdovej účtovníčky)

Povinnosti pri ročnom zúčtovaní preddavkov na daň za rok 2014, termíny - vyplnenie tlačív „Vyhlásenie“ pre rok 2015 - potvrdenia o príjmoch zo závislej činnosti za rok 2014 - vyplnenie žiadostí o ročné zúčtovanie preddavkov na daň - vykonanie ročného zúčtovania za rok 2014, vysporiadanie preplatkov a nedoplatkov - venovanie 2% (3%) za rok 2014 - zamestnanecká prémia za rok 2014, príklady - nezdaniteľné časti za rok 2014 – daňovník, manžel(ka), II. pilier, III. pilier, príklady - tlačivá daňových priznaní FO za rok 2014 - evidenčný list dôchodkového poistenia za rok 2014

Šetrite Váš čas i peniaze

Počas jediného dňa sa na jednom seminári dozviete všetko podstatné, čo potrebuje vedieť mzdová účtovníčka k 1.1.2015 – ročné zúčtovanie preddavkov na daň, daňové priznania FO, všetky potrebné legislatívne zmeny.

Účastníci seminára dostanú rozsiahle materiály vo formáte A4 kde nájdu všetko potrebné k svojej práci:

- materiál k ročnému zúčtovaniu preddavkov na daň a daňovému priznaniu FO
- materiál so vzormi potrebných tlačív, vrátane nových daňových priznaní FO
- materiál s komentárom k legislatívnym zmenám s príkladmi
- a naviac novinku na trhu „mzdárskej“ literatúry – 330 stranovú brožúru formátu A4 „Mzdárske zákony 2015“ obsahujúcu všetky zákony potrebné vo mzdovej učtárni v aktuálnom znení platnom k 1.1.2015, vrátane komentára k legislatívnym zmenám (Zákonník práce, sociálne a zdravotné poistenie, daň z príjmov, náhrada príjmu pri PN, sociálny fond atď.).

Podrobnejšie info a prihlášky emailom na reliaba@gmail.com

Prihlášku nájdete aj tu: http://www.porada.sk/skolenia/

Ročné zúčtovanie poistného - samoplatitelia, poistenci štátu, tlačivo typ C - najčastejšie otázky

Dovolím si všetkých požiadať o rešpektovanie autorských práv, kopírovanie príspevkov je dovolené len na svoju potrebu a na nekomerčné účely. Ak máte záujem o spoluprácu na komerčnom základe, kontakt nájdete na konci stránky.

Otázka:

Ako samoplatiteľ som mal za rok 2007 príjmy z prenájmu vo výške 200000 Sk – podával som daňové priznanie atď. Iné príjmy som nemal. Musím vykonať ročné zúčtovanie poistného za rok 2007?

Odpoveď:

Príjem z prenájmu zdanený podľa § 6 ods.3 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov patrí medzi tzv. vyňaté príjmy – viď § 13 ods. 20 zákona, a takéto príjmy sa nezapočítavajú do vymeriavacieho základu samoplatiteľa – viď § 13 ods.7 zákona. Preto zúčtovanie urobiť nemusíte.

Otázka:

Som študent a prispievam do jedného časopisu. Nie som zamestnancom toho časopisu, s vydavateľom časopisu mám uzatvorenú len autorskú zmluvu. Z mojich príjmov (honorárov) vydavateľ automaticky strháva zrážkovú daň.

Za rok 2007 moje hrubé príjmy z honorárov dosiahnu sumu cca 100 000 Sk. Iné príjmy nemám. Aby som dostal naspäť vrátenú zrážkovú daň (asi 12000 Sk), chcem v marci 2008 podať daňové priznanie za rok 2007. Čo však potom so zdravotným poistením?

Odpoveď:

Ak podáte daňové priznanie, pretože sa Vám oplatí tzv. "dodaniť" príjmy z honorárov, potom platí, že ak vaše hrubé príjmy dosiahnuté za rok 2007, ktoré v konečnom dôsledku neboli zdanené zrážkovou daňou (pretože podáte daňové priznanie a zdaníte ich "normálne") budú vyššie ako 59232 Sk, musíte podať ročné zúčtovanie poistného ako "samoplatiteľ".

V ročnom zúčtovaní sa poistné vypočíta z brutto príjmu, ktorý ste zarobili. Ak ide o príjem 100000 Sk, tak pri sadzbe 14% bude poistné suma 14000 Sk.

Z uvedených čísel vyplýva, že sa vám neoplatí podať daňové priznanie. Ak vrátená daň bude približne 12000 Sk, tak na druhej strane zaplatíte poistné 14000 Sk, a stratíte tak okolo 2000 Sk.

Otázka:

Som dôchodkyňa a mám pridelené DIČ vzhľadom na skutočnosť, že prenajímam svoj majetok (poľnohospodársku pôdu).

Po pridelení DIČ nastala ďalšia skutočnosť a stala som sa členom pozemkového spoločenstva bez právnej subjektivity podľa zák.č:181/1995 Z.z.par.10.(o pozemkových spoločenstvách).

Svoje príjmy zdaňujem takto:

1. Príjmy z pozemkového spoločenstva bez právnej subjektivity zdaňujem podľa § 6 ods.1 písm.a) zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov,

2. Príjmy z prenájmu zdaňujem podľa § 6 ods.3 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov.

Podľa zákona č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení, § 11 ods.4 písm.a) nie som SZČO.

Ak nie som platiteľom poistného ako SZČO a ako dôchodca som poistencom štátu, podávam ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie?

Odpoveď:

Podľa zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení sa skutočne nepovažujete za SZČO na účely zákona o zdravotnom poistení.

Preto sa nemusíte prihlasovať v zdravotnej poisťovni ako SZČO, neplatíte preddavky na zdravotné poistenie a nemáte povinnosť podávať ročné zúčtovanie ako SZČO.

Avšak - ako uvádzate, ste na dôchodku. Predpokladám, že zamestnanie nemáte. Podľa toho za Vás platí poistné štát v zmysle § 11 ods.8 písm. b) zákona č.580/2004 Z.z.

Podľa § 11 ods. 10 však za vás štát platí poistné len vtedy, ak za rok 2007 váš príjem, ktorý podlieha dani z príjmov (podľa § 5 a 6 zákona č.595/2003 Z.z.) okrem vyňatých príjmov, nepresahuje úhrn minimálnych základov podľa § 13 ods. 9 písm. b) zákona. Pre rok 2007 to znamená sumu 12 x 4936 Sk = 59232 Sk.

Medzi vyňaté príjmy patrí príjem z prenájmu, zdanený podľa § 6 ods.3 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov, nie však príjem zdanený podľa § 6 ods.1 písm.a) zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov.

Znamená to, že ak váš príjem z urbáru za rok 2007 (hrubý príjem, bez odpočítania daňovo uznaných výdavkov) neprevýši sumu 59232 Sk, nemusíte za rok 2007 podať ročné zúčtovanie poistného, zostávate poistencom štátu, neplatíte do zdravotnej poisťovne nič.

Ak však váš príjem z urbáru za rok 2007 (hrubý príjem, bez odpočítania daňovo uznaných výdavkov) prevýši sumu 59232 Sk, musíte za rok 2007 podať ročné zúčtovanie poistného ako "samoplatiteľ".

V takomto prípade sa ročné zúčtovanie podáva na tlačive typ C. Ako vymeriavací základ sa uvedie príjem z pozemkového spoločenstva (urbáru), ktorý ste dostali v čase od 1.1.2007 do 31.12.2007.

Na záver však poznámka. Ak skutočne Váš príjem z urbáru za rok 2007 prevýšil sumu 59232 Sk, odporúčam dodatočne sa v zdravotnej poisťovni prihlásiť ako SZČO a podať ročné zúčtovanie na tlačive typ B.

Otázka:

Dôchodkyňa predala v roku 2007 zeleninu z vlastnej záhrady odberateľovi, ktorý jej za to vyplatil spolu 23000 Sk.

Povinnosť podať daňové priznanie nemala, nakoľko sa tento príjem považuje podľa § 8 ods.1 písm.a) zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov za príležitostný príjem z poľnohospodárskej činnosti a je oslobodený od dane podľa § 9 ods.1 písm.h) zákona č. 595/2003 Z.z. až do výšky päťnásobku životného minima platného k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. (pre rok 2007 je to 24900 Sk).

Má táto dôchodkyňa povinnosť podať ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie za rok 2007?

Odpoveď:

Príjem zdanený podľa § 8 zákona o dani z príjmov a dokonca oslobodený od dane z príjmov v zmysle § 9 ods.1 písm.h) od platenia dane, sa v ročnom zúčtovaní poistného neuvádza a samotná existencia takéhoto príjmu nie je dôvodom na podanie ročného zúčtovania.

Uvedená osoba preto nemá povinnosť podať ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie.

Otázka:

V roku 2007 som dobrovoľne nezamestnaný a preddavky do zdravotnej poisťovne som platil ako samoplatiteľ 692 Sk mesačne.

Pre istú spoločnosť som pracoval na základe dohody o vykonaní práce. Ide o prácu, ktorá začala ešte v roku 2006, pokračovala až do októbra 2007 a po jej skončení som dostal jednorazovo vyplatenú celú odmenu (teda aj za prácu vykonanú ešte v roku 2006) vo výške 100000 Sk. Alikvótna časť vyúčtovaná za rok 2006 je 40000 Sk, za rok 2007 je to 60000 Sk.

Mám povinnosť podať ročné zúčtovanie za rok 2007? Akú sumu mám uviesť v ročnom zúčtovaní - 60000 Sk alebo 100000 Sk?

Odpoveď:

Ročné zúčtovanie za rok 2007 musíte podať, pretože vaše príjmy za rok 2007 boli vyššie ako úhrn minimálnych základov, čo je suma 59232 Sk.

V ročnom zúčtovaní musíte uviesť príjem na dohodu, ktorý Vám bol vyplatený a zúčtovaný za rok 2007. Dôležité preto je, do ktorého mesiaca platca odmeny vyplatil a zaúčtoval odmenu na dohodu.

Ak Vám platca odmeny zúčtoval celú odmenu vo výplatnom termíne za mesiac október 2007, musíte si celú odmenu započítať do ročného zúčtovania, napriek tomu, že ste prácu vykonávali už od roku 2006.

Teda nie je dôležité kedy bola vykonaná práca, nie je dôležité, kedy presne bola odmena vyplatená, dôležité je, do ktorého mesiaca v zmysle Zákonníka práce zaradil - zaúčtoval platca odmeny túto odmenu.

V uvedenom prípade teda do ročného zúčtovania uvediete sumu celých 100000 Sk.

Otázka:

V roku 2007 sme na dohodu o brigádnickej práci zamestnávali osobu inak dobrovoľne nezamestnanú. Zárobok za rok 2006 dosiahol okolo 60000 Sk. Teraz od nás žiada potvrdenie o príjme, pretože si podáva ročné zúčtovanie poistného. Máme mu vydať doklad o príjmoch a preddavkoch tak ako „riadnym“ zamestnancom?

Odpoveď:

Nie. Osobe, ktorú ste zamestnávali na dohodu nevydávate doklad o príjmoch a zaplatených preddavkoch podľa § 19 ods. 5 zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení. Tento doklad vydávate len osobám, ktoré sa považujú za zamestnancov na účely zákona o zdravotnom poistení – osobám v pracovnom alebo služobnom pomere, štatutárom spoločnosti, konateľom, spoločníkom atď. Osoba, ktorá mala príjem z dohody o vykonaní práce alebo dohody o brigádnickej práci študentov, preukazuje svoj príjem zdravotnej poisťovni výplatnými páskami (§ 130 ods.5 Zákonníka práce), prípade potvrdením o zdaniteľnej mzde (§ 39 ods. 5 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov). Ak by takáto osoba preukazovala výšku svojich príjmov dokladom o príjmoch a zaplatených preddavkoch vydanom podľa § 19 ods. 5 zákona, zdravotná poisťovňa by sa naopak mohla domnievať, že šlo o príjmy z činnosti zamestnanca a považovať podané ročné zúčtovanie za nesprávne.

Otázka:

Študentka strednej školy dovŕši 18 rokov až v júli 2008. V roku 2007 mala príjem z honorárov (autorka software) vo výške 70000 Sk, musí preto podať ročné zúčtovanie za rok 2007. Zúčtovanie podáva sama alebo zúčtovanie musí za ňu podať zákonný zástupca?


Odpoveď:

Keďže v čase podávania zúčtovania ešte nebude plnoletá, zúčtovanie za ňu podáva zákonný zástupca – rodič. Na prvej strane tlačiva sa v takomto prípade vyplní II. Oddiel, kde sa uvedú údaje o zákonnom zástupcovi.

Tlačivo podpisuje zákonný zástupca.


Tlačivo ročného zúčtovania typ C

Otázka:

Podávam ročné zúčtovanie ako samoplatiteľ. Musím k tlačivu typ C priložiť aj potvrdenia od zamestnávateľov, ktorí ma v roku 2007 zamestnávali na dohody?

Odpoveď:

Nie. K tlačivu typ C nie ste povinný priložiť potvrdenia od zamestnávateľov, ktorí vás zamestnávali na dohody. Doklady o príjme na dohody ste však povinný uschovať si pre prípad kontroly zo strany zdravotnej poisťovne – viď § 24 písm. d) zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení.

Otázka:

V roku 2007 som platil celý rok preddavky ako samoplatiteľ vo výške 692 Sk mesačne. Preddavok za december 2007 som zaplatil až 5. januára 2008. Čo mám zapísať do položky č. 25?

Odpoveď:

Do položky č. 25 sa zapisuje suma zaplatených preddavkov za mesiace roka 2007 bez ohľadu na to, kedy boli zaplatené (stačí, ak boli zaplatené tesne pred podaním zúčtovania). Preto vo vašom prípade zapíšete sumu 12 x 692 Sk = 8304 Sk.

Otázka:

Som slobodný umelec, dosahujem príjmy – honoráre podľa Autorského zákona. V zdravotnej poisťovni nie som prihlásený ako SZČO ale ako samoplatiteľ. Za rok 2007 som dosiahol príjmy vo výške 400000 Sk, základ dane podľa § 6 zákona o dani z príjmov v daňovom priznaní som mal 220000 Sk. Čo mám zapísať do položky č. 26 a 42 – brutto príjem alebo základ dane?

Odpoveď:

Do položky č. 26 sa zapisuje vymeriavací základ samoplatiteľa podľa § 13 ods. 7 zákona – teda (brutto) príjem, ktorý podlieha dani z príjmov podľa § 5 a 6 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov, dosiahnutý v roku 2006 okrem vyňatých príjmov. Do položky č. 26 preto zapíšete vami dosiahnutý príjem zdanený podľa § 6 zákona o dani z príjmov – sumu 400000 Sk.

Poznámka. Osobám, ktoré majú ako autori brutto príjem vyšší, ako dvanásťnásobok minimálnej mzdy platnej k 1.1. daného roka sa odporúča prihlásiť sa ako SZČO - ich poistné na zdravotné poistenie tak bude nižšie ako v prípade, keď zostanú samoplatiteľmi.

Otázka:

Aké sa prikladajú prílohy k tlačivu typ C?

Odpoveď:

K tlačivu sa nemusia priložiť žiadne potvrdenia o príjme zo závislej činnosti (potvrdenia o príjme na dohody a pod.). Podobne výpis z daňového priznania sa priložiť nemusí. Pozor, takéto doklady, potvrdenia a pod. je však potrebné mať odložené po dobu 10 rokov a v prípade kontroly samoplatiteľa zo strany zdravotnej poisťovne musí tieto doklady poistenec
poisťovni predložiť.

Ročné zúčtovanie poistného - SZČO, tlačivo typ B - najčastejšie otázky

Dovolím si všetkých požiadať o rešpektovanie autorských práv, kopírovanie príspevkov je dovolené len na svoju potrebu a na nekomerčné účely. Ak máte záujem o spoluprácu na komerčnom základe, kontakt nájdete na konci stránky.

Otázka:

Som SZČO, za rok 2007 dosiahnem stratu. Som povinný podať ročné zúčtovanie za rok 2007?


Odpoveď:

Každý poistenec, ktorý bol v r. 2007 považovaný za SZČO čo len jeden deň (čo len jeden deň bol prihlásený v zdravotnej poisťovni ako SZČO), musí vykonať ročné zúčtovanie. A to aj keď mal stratu.

Otázka:

Som živnostník - v zdravotnej poisťovni som prihlásený ako SZČO. Účtujem v jednoduchom účtovníctve. V roku 2007 som dosiahol príjmy 800000 Sk, výdavky 450000 Sk. Príjem je však skreslený tým, že vo februári 2007 som dostal zaplatených 300000 Sk za práce, ktoré som vykonal ešte v roku 2004 (teda ešte pred nadobudnutím účinnosti zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení). Z akej sumy si mám vypočítať poistné v ročnom zúčtovaní?

Odpoveď:

Poistné v ročnom zúčtovaní za rok 2007 vypočítate z vymeriavacieho základu daného ako podiel základu dane z príjmov, dosiahnutého v súvislosti s prevádzkovaním činnosti SZČO v roku 2007 (základ dane podľa § 6 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov), nezníženého o výdavky na zdravotné poistenie a čísla 2,14.

Zo základu dane sa pritom na tieto účely vylúči základ dane z príjmov z prenájmu (§ 6 ods.3 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov), základ dane z príjmov zdanených zrážkovou daňou (§ 43 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov) a základ dane z príjmov za výkon osobnej asistencie (platí od r.2006).

Ak účtujete v jednoduchom účtovníctve, tak daňovo uznané výdavky na zdravotné poistenie sú:
  • do daňovo uznaných nákladov (v zmysle zákona o dani z príjmov a v zmysle zákona o účtovníctve) zahrnuté preddavky na zdravotné poistenie za rok 2007 a prípadne aj za predchádzajúce roky zaplatené od 1.1.2007 do 31.12.2007,
  • nedoplatok ročného zúčtovania poistného na zdravotné poistenie za predchádzajúce roky, zaplatený v čase od 1.1.2007 do 31.12.2007,
  • prípadné zaplatené nedoplatky poistného za roky 2004 a staršie, zaplatené v čase od 1.1.2007 do 31.12.2007.

Vymeriavací základ sa zaokrúhľuje na celé koruny nahor.

Keďže účtujete v jednoduchom účtovníctve, do základu dane za rok 2007 musíte zahrnúť všetok príjem, dosiahnutý v roku 2007, hoci šlo o príjem za práce vykonané ešte v roku 2004.

Poistné preto v konečnom dôsledku zaplatíte aj z uvedeného príjmu.

Otázka:

SZČO uplatňoval v r.2006 paušálne výdavky, v r.2007 účtoval v JÚ. Nakoľko mal z r.2006 neuhradenú pohľadávku, v r. 2008 podal dodatočné DP za r. 2006 a základ dane sa mu zvýšil. Teraz musí vyplniť dodatočné ročné zúčtovanie za rok 2006. Do koľko dní je povinný zúčtovanie doručiť do ZP a zaplatiť nedoplatok? Ako sa vypĺňa dodatočné ročné zúčtovanie? Uvediem tam všetky sumy ako keby bolo riadne a len ho označím ako dodatočné?

Odpoveď:

§ 19 ods.19 zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení:

"Po uplynutí lehoty na podanie ročného zúčtovania poistného poistenec alebo zamestnávateľ, ktorý vykonáva ročné zúčtovanie poistného za zamestnanca podľa odseku 2, je povinný podať dodatočné ročné zúčtovanie poistného, ak zistí, že nedoplatok alebo preplatok platiteľa poistného je iný, ako bol uvedený v ročnom zúčtovaní poistného. Nedoplatok alebo preplatok z dodatočného ročného zúčtovania poistného je splatný do troch mesiacov odo dňa podania dodatočného ročného zúčtovania poistného. Ak nebude nedoplatok z dodatočného ročného zúčtovania poistného zaplatený ani v lehote podľa predchádzajúcej vety alebo ak poistenec alebo zamestnávateľ, ktorý vykonáva ročné zúčtovanie poistného za zamestnanca podľa odseku 2, pred uplynutím lehoty na podanie ročného zúčtovania poistného ročné zúčtovanie poistného vôbec v príslušnej zdravotnej poisťovni nepodal, právo zdravotnej poisťovne uplatniť si úrok z omeškania (§ 18 ods. 1) počítaný od pôvodnej lehoty na odvedenie nedoplatku príslušnej zdravotnej poisťovni nie je podaním dodatočného ročného zúčtovania poistného dotknuté."

Otázka:

V roku 2007 som bola evidovaná na úrade práce Začiatkom decembra 2007 som si založila živnosť a zároveň som požiadala o nenávratnú pôžičku z Euro fondu. Peniaze mi nabehli na účet dňa 19.12.2007. V roku 2007 som z nich nečerpala. Žiaden iný príjem som v roku 2007 nemala.


Otázka znie, či mám nenávratnú pôžičku uviesť v daňovom priznaní za rok 2007 ako príjem?

Ak je odpoveď áno, potom to musím preniesť aj do ročného zúčtovania poistného pre zdravotnú poisťovňu. Keď v ročnom zúčtovaní uvediem ten príjem, tak mi vyjde od júla 2008 platiť preddavky 3000 Sk mesačne.

Odpoveď:

Ako SZČO musíte podať ročné zúčtovanie, vo vašom prípade použijete tlačivo typ B.

V riadku 27 sa uvedie základ dane z r.42 daňového priznania.

Podľa Usmernenia MF SR k čerpaniu, účtovaniu a zdaňovaniu nenávratného príspevku zo štrukturálnych fondov, uverejneného vo Finančnom spravodajcovi č. 11/2004, sa príjem dotácie účtuje ako príjem neovplyvňujúci základ dane. Do príjmu ovplyvňujúceho základ dane sa postupne preúčtováva až pri zaúčtovaní čerpania dotácie.

Znamená to, že ak sa v roku 2007 z dotácie ešte nečerpalo, za tento rok príjem dotácie neovplyvňuje váš základ dane, a teda ani výšku preddavkov na zdravotné poistenie v roku 2008.

Otázka:

Som živnostník - v zdravotnej poisťovni som preto prihlásený ako SZČO. Za rok 2007 dosiahnem základ dane z podnikania (zo živnosti) 200000 Sk. Okrem príjmov zo živnosti som však za rok 2007 mal aj príjem - autorský honorár - za knihu, ktorú som napísal ešte v roku 2006. Z akého základu zaplatím poistné, musím zahrnúť aj príjmy z autorského honoráru, keď som v roku 2007 činnosť podľa autorského zákona fakticky nevykonával?


Odpoveď:

V roku 2007 ste boli SZČO, v ročnom zúčtovaní si preto určíte vymeriavací základ na výpočet poistného podľa § 13 ods.6 zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení.

Vymeriavací základ SZČO je daný ako podiel základu dane z príjmov, dosiahnutého v roku 2007 podľa § 6 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov, nezníženého o výdavky na zdravotné poistenie a čísla 2,14.

Zo základu dane sa pritom na tieto účely vylúči:

  • základ dane z príjmov z prenájmu (§ 6 ods.3 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov),
  • základ dane z príjmov zdanených zrážkovou daňou (§ 43 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov) a
  • základ dane z príjmov za výkon osobnej asistencie (platí od r.2006).

Nie je dôvod na to, aby sa pri určení vymeriavacieho základu zo základu dane vylúčil príjem dosiahnutý podľa Autorského zákona, zdanený podľa § 6 ods.2 písm.a) zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov.

Záver: poistné na zdravotné poistenie si v ročnom zúčtovaní za rok 2007 vypočítate aj z autorského honoráru.

Otázka:

Počas roka 2007 mi bol priznaný invalidný dôchodok. Ako si mám v tlačive typ B vypočítať poistné, keď sa tam (riadok 54) dá zapísať len jedna sadzba?

Odpoveď:

Ak sa počas roka 2007 zmenila Vaša sadzba poistného tak ako vo Vašom prípade, namiesto tlačiva typ B musíte vyplniť tlačivo typ X a vložiť doň list XB. Tam je možné vypočítať poistné za mesiace, kedy ste ešte nemali priznanú invaliditu sadzbou 14% a za mesiace, kedy ste už mali priznanú invaliditu sadzbou 7%.

Otázka:

Ako mám v tlačive typ B vyplniť riadok 25, mám tam zapísať počet pracovných dní alebo počet kalendárnych dní?

Odpoveď:

Riadok 25 sa musí vyplniť len vtedy, ak vypĺňate IV. oddiel. Vtedy sa do riadku 25 zapíše počet kalendárnych dní, počas ktorých ste boli v zdravotnej poisťovni prihlásený ako SZČO.

Otázka:

Ako mám v tlačive typ B vyplniť IV. oddiel? Musí sa tento oddiel vyplniť?

Odpoveď:

IV. oddiel sa musí vyplniť len vtedy, ak ste v roku 2007 boli osobou patriacou do niektorej zo skupín občanov, vymenovaných v § 11 ods. 8 písm. a) až h), j), o) a p) zákona a súčasne ste v tom čase boli aj SZČO. Vyplníte ho teda napríklad vtedy, ak ste podnikali a súčasne ste boli študentom denného štúdia SŠ alebo VŠ, ak ste poberali dôchodok (starobný, predčasný starobný, invalidný alebo výsluhový), ak ste poberali rodičovský príspevok alebo sa osobne starali o dieťa vo veku do 6 rokov atď.

Ak IV. oddiel vypĺňate, do riadku 31 zapíšete, odkedy dokedy ste v priebehu roka 2007 podnikali a súčasne ste boli študentom, dôchodcom a pod. Do riadku 32 zapíšete počet kalendárnych dní, počas ktorých ste podnikali a súčasne ste boli študentom, dôchodcom atď.

Do riadku 33 vypočítate sumu podľa vzorca (p.29 / p.25) x p.32 – je to pomerná časť z vymeriavacieho základu, uvedeného v riadku 29, pripadajúca na tie dni, kedy ste súčasne boli študentom, dôchodcom atď. a súčasne ste boli prihlásení ako SZČO.

Dôležitý je riadok 34 – tu vypočítate sumu úhrnu minimálnych základov za obdobie, kedy ste boli študentom, dôchodcom atď. a to takto:

  • za každý celý mesiac, kedy ste boli študentom, dôchodcom atď., započítate sumu 4936 Sk,
  • za mesiac, kedy ste boli študentom, dôchodcom atď. len časť mesiaca, započítate sumu (4936/plný počet dní mesiaca) x počet dní mesiaca, kedy ste boli študentom, dôchodcom atď.

Napríklad ak ste boli študentom, dôchodcom atď. celý rok, bude tu suma 59232 Sk = 12 x 4936. Ak ste boli študentom do 9.6.2006, výsledok bude (5 x 4936) + (4936/30 x 9) = 26161 Sk.

Na riadku 35 vyznačíte „áno“, ak suma na riadku 33 je nižšia alebo rovná sume na riadku 34. V takomto prípade súčasne sumu z riadku 33 zapíšete do riadku 36.

Na riadku 35 vyznačíte „nie“, ak suma na riadku 33 je vyššia, ako suma na riadku 34. V takomto prípade zapíšete do riadku 36 sumu nula.

Otázka:

V roku 2007 som bol dvakrát chorý. Nebol som povinne nemocensky poistený ako SZČO a nebol som ani dobrovoľne nemocensky poistený. Mám niečo zapísať do V. oddielu?

Odpoveď:

Ak ste nepoberali nemocenské dávky, do V. oddielu nezapíšete nič. Ak by ste boli nemocensky poistený, do V. oddielu by ste zapísali počet kalendárnych dní trvania práceneschopnosti, prípadne ošetrovania člena rodiny alebo počet dní, kedy by ste prípadne poberali materské zo Sociálnej poisťovne.

Otázka:

Musí sa v tlačive typ B vyplniť VI. oddiel?

Odpoveď:

VI. oddiel sa musí vyplniť vtedy, ak vymeriavací základ uvedený v riadku 29 je suma menšia ako 91200 Sk.

Otázka:

Ako mám v tlačive typ B vyplniť VI. oddiel a v ňom stĺpec 42?

Odpoveď:

Do stĺpca 42 uvediete sumy 7600 Sk za každý mesiac, v ktorom bol poistenec SZČO.

Minimálny základ nie je suma 7600 Sk ale suma:

  • 5700 Sk, ak SZČO poberá čiastočný invalidný dôchodok priznaný podľa predpisov účinných pred rokom 2004 alebo ak SZČO je vo veku 16 alebo 17 rokov,
  • 3800 Sk, ak SZČO poberá invalidný dôchodok alebo SZČO je mladšia ako 16 rokov.

Ak v nejakom mesiaci poistenec bol SZČO len časť mesiaca (v priebehu mesiaca začal podnikať, alebo v priebehu mesiaca ukončil podnikanie), suma vyššie uvedeného minimálneho základu sa prepočíta podľa počtu kalendárnych dní a výsledok zaokrúhli na celé Sk nahor. Napríklad ak SZČO začal podnikať 6. 9. 2007, za mesiac september zapíše sumu (7600/30) x 25 = 6334 Sk.

Ak v nejakom mesiaci za nemocensky poistenú SZČO platil poistné štát z dôvodu trvania práceneschopnosti, prípadne ošetrovania člena rodiny alebo poberania materského zo Sociálnej poisťovne, tak minimálny základ sa prepočíta podľa počtu kalendárnych dní, za ktoré si poistné platí sám poistenec. Napríklad ak v decembri 2007 bol SZČO práceneschopný 14 dní a počas tohto obdobia poberal nemocenské, za mesiac december zapíše sumu (7600/31 x 17) = 4168 Sk.

Otázka:

V roku 2007 som bol poistený na Slovensku len 6 mesiacov. K 1.7.2007 som skončil s podnikaním a odišiel som do USA, kde som platil zdravotné poistenie. V tlačive typ B mi vychádza na riadku 51 vymeriavací základ 400000 Sk. Podľa môjho názoru sa maximálny základ 621864 Sk v mojom prípade má znížiť na polovicu, keďže som bol poistený len polroka.


Odpoveď:

Maximálny ročný vymeriavací základ za rok 2007 je suma 621864 Sk pre každého, kto podáva ročné zúčtovanie. A to aj vo Vašom prípade.

Otázka:

Musím vyplniť IX. oddiel (výpočet preddavkov), ak som živnosť ukončil ešte 31.3.2007 a v súčasnosti už nepodnikám?

Odpoveď:

Ak už nepodnikáte, tak nie je nutné vyplniť IX. oddiel. Odporúčam však IX. oddiel vyplniť aj napriek tomu, aby ste vedeli, aké by ste platili preddavky, ak by ste sa v budúcnosti (v čase do 30. júna 2009) predsa rozhodli znovu podnikať.

Otázka:

Ako mám v tlačive typ B vyplniť riadok 62, ak mám živnosť od 5.2.2007?

Odpoveď:

Uvediete počet celých mesiacov podnikania – v danom prípade 10, keďže v januári ste nepodnikali, a vo februári ste začali až 5.-teho.

Otázka:

Ako mám v tlačive typ B vyplniť riadok 66?

Odpoveď:

Do riadku 66 sa zapíše suma preddavku, vypočítaná na riadku 65, avšak tu sa prihliada na ustanovenia § 16 ods. 8 písm. b) a c) a ods. 9 zákona o zdravotnom poistení.

Preto suma na riadku 66 môže byť najviac vo výške určenej sadzbou poistného z maximálneho možného mesačného základu 56283 Sk. Ak sadzba poistného je 14%, v riadku 66 môže byť suma najviac 7880 Sk, ak sadzba poistného je 7%, v riadku 66 môže byť suma najviac 3940 Sk.

Ak SZČO nie je v deň podania ročného zúčtovania zamestnancom a nie je osobou uvedenou v § 11 ods. 8 písm. a) až h), j), o) a p)zákona – nie je študent, dôchodca, poberateľ rodičovského príspevku atď., tak do riadku 66 uvedie sumu preddavku z riadku 65, avšak najmenej sumu:

  • 1134 Sk, pri sadzbe poistného 14% a minimálnom základe 8100 Sk (ako sa stanovuje suma minimálneho základu viď vyššie),
  • 567 Sk, pri sadzbe poistného 7% a minimálnom základe 8100 Sk,
  • 851, pri sadzbe poistného 14% a minimálnom základe 6075 Sk,
  • 426, pri sadzbe poistného 7% a minimálnom základe 6075 Sk,
  • 567 Sk, pri sadzbe poistného 14% a minimálnom základe 4050 Sk,
  • 284 Sk, pri sadzbe poistného 7% a minimálnom základe 4050 Sk.

Ak SZČO je v deň podania ročného zúčtovania zamestnancom alebo je osobou uvedenou v § 11 ods. 8 písm. a) až h), j), o) a p) zákona – je študent, dôchodca, poberateľ rodičovského príspevku atď., tak do riadku 66 uvedie sumu 0 Sk, ak suma preddavku na riadku 65 je suma menšia ako 100 Sk. (viď § 16 ods. 9 zákona).

Otázka:

Som dôchodkyňa a mám pridelené DIČ vzhľadom na skutočnosť, že prenajímam svoj majetok (poľnohospodársku pôdu). Po pridelení DIČ nastala ďalšia skutočnosť a stala som sa členom pozemkového spoločenstva bez právnej subjektivity podľa zák.č:181/1995 Z.z.par.10.(o pozemkových spoločenstvách).

Svoje príjmy zdaňujem takto:

1. Príjmy z pozemkového spoločenstva bez právnej subjektivity zdaňujem podľa § 6 ods.1 písm. a) zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov,

2. Príjmy z prenájmu zdaňujem podľa § 6 ods.3 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov.

Podľa zákona č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení, § 11 ods.4 písm. a) nie som SZČO.

Ak nie som platiteľom poistného ako SZČO a ako dôchodca som poistencom štátu, podávam ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie?

Odpoveď:

Podľa zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení sa skutočne nepovažujete za SZČO na účely zákona o zdravotnom poistení. Preto sa nemusíte prihlasovať v zdravotnej poisťovni ako SZČO, neplatíte preddavky na zdravotné poistenie a nemáte povinnosť podávať ročné zúčtovanie ako SZČO.

Avšak - ako uvádzate, ste na dôchodku. Predpokladám, že zamestnanie nemáte. Podľa toho za Vás platí poistné štát v zmysle § 11 ods.8 písm. b) zákona č.580/2004 Z.z.

Podľa § 11 ods. 10 však za vás štát platí poistné len vtedy, ak za rok 2006 váš príjem, ktorý podlieha dani z príjmov (podľa § 5 a 6 zákona č.595/2003 Z.z.) okrem vyňatých príjmov, nepresahuje úhrnu minimálnych základov podľa § 13 ods. 9 písm. b), čiže minimálnych základov samoplatiteľa, či poistenca štátu.

Úhrn minimálnych základov podľa predošlej vety pre rok 2007 znamená sumu 12 x 4936 = 59232 Sk.

Medzi vyňaté príjmy patrí príjem z prenájmu, zdanený podľa § 6 ods.3 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov, nie však príjem zdanený podľa § 6 ods.1 písm. a) zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov.

Znamená to, že ak váš príjem z urbáru za rok 2007 (hrubý príjem, bez odpočítania daňovo uznaných výdavkov) neprevýši sumu 59232 Sk, nemusíte za rok 2007 podať ročné zúčtovanie poistného, zostávate poistencom štátu, neplatíte do zdravotnej poisťovne nič.

Ak však váš príjem z urbáru za rok 2007 (hrubý príjem, bez odpočítania daňovo uznaných výdavkov) prevýši sumu 59232 Sk, musíte za rok 2007 podať ročné zúčtovanie poistného ako "samoplatiteľ".

V takomto prípade sa ročné zúčtovanie podáva na tlačive typ C. Ako vymeriavací základ sa uvedie príjem z pozemkového spoločenstva (urbáru), ktorý ste dostali v čase od 1.1.2007 do 31.12.2007.

Na záver však poznámka. Ak skutočne Váš príjem z urbáru za rok 2007 prevýšil sumu 59232 Sk, odporúčam dodatočne sa v zdravotnej poisťovni prihlásiť ako SZČO a podať ročné zúčtovanie na tlačive typ B.

Otázka:

SZČO celý rok 2007 povinne poistený. Platil preddavky 1400 do 06/2007, od 07/2007 preddavky 1500 Sk. V čase od 9.2. do 21.2.2007 bol PN. V ZP mu oznámili, že neuznajú alikvótnu časť poistného, lebo nemal nárok na nemocenskú dávku z dôvodu nedoplatku v SP. PN-ka bola odovzdaná v ZP aj SP.

Odpoveď:

Ak Sociálna poisťovňa nepriznala nemocenské z dôvodu nedoplatku v SP, tak za obdobie práceneschopnosti štát za SZČO poistné neplatí - štát by platil len v prípade, ak by SZČO počas PN poberal nemocenské dávky. V praxi v ročnom zúčtovaní to znamená, že za obdobie takejto PN si SZČO nemôže znížiť svoj minimálny vymeriavací základ (viď VI. oddiel tlačiva typ B).

Otázka:

Aké sa prikladajú prílohy k tlačivu typ B, musím priložiť výpis z daňového priznania?


Odpoveď:

Výpis z daňového priznania sa priložiť nemusí. Ak počas roka poberala SZČO nemocenské dávky a platí za ňu za tieto dni štát, tak k tlačivu typ B sa priložia potvrdenia zo Sociálnej poisťovne o poberaní nemocenských dávok. Do riadku 71 "Počet príloh" sa zapíše počet priložených dokumentov.

Ročné zúčtovanie poistného - zamestnanci, doklad o príjmoch, tlačivo typ A - najčastejšie otázky

V nasledujúcich dňoch budem na www.jozefmihal.blogspot.com postupne zverejňovať niekoľkodielny seriál príspevkov k ročnému zúčtovaniu poistného na zdravotné poistenie. Príspevky budem postupne obmieňať, začínam témou ročné zúčtovanie zamestnancov.
Dovolím si všetkých požiadať o rešpektovanie autorských práv, kopírovanie príspevkov je dovolené len na svoju potrebu a na nekomerčné účely. Ak máte záujem o spoluprácu na komerčnom základe, kontakt nájdete na konci stránky.

Treba alebo netreba vykonať ročné zúčtovanie

Otázka:

Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia musí urobiť každý zamestnanec alebo len ten, ktorého mesačný príjem je vyšší ako 51822 Sk?

Odpoveď:

Ročné zúčtovanie za rok 2007 nemusí robiť zamestnanec, ktorý mal každý mesiac započítateľný príjem (viď § 13 ods.1 až 4 zákona) maximálne vo výške 51822 Sk, ak tento zamestnanec nebol v roku 2007 aj samostatne zárobkovo činnou osobou, nebol tzv. samoplatiteľom (dobrovoľne nezamestnaná osoba) a nemal žiadne príjmy zdanené podľa § 6 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov okrem príjmov z prenájmov a príjmov z činnosti osobného asistenta (a príjmov zdanených zrážkovou daňou podľa § 43 - napr. autorské honoráre za príspevky do novín, časopisov, TV a rozhlasu).

Tj. ak ste tzv. čistý zamestnanec a každý mesiac bol Váš príjem do 51822 Sk vrátane, ročné zúčtovanie vykonať nemusíte.

Ročné zúčtovanie nemusia podať ani "čistí" zamestnanci, ktorí mali každý jeden mesiac v roku 2007 - teda od januára až do decembra 2007 – v každom zamestnaní započítateľný príjem 51822 Sk a viac.

Otázka:

Za konateľov v pracovnom pomere - ak príjem nepresiahne 51822 Sk, netreba podávať RZZP – už nie sú vedení ako SZČO?


Odpoveď:

Presne tak, konatelia sa od roku 2006 už nepovažujú za SZČO, v uvedenom prípade nie je potrebné podávať RZZP.

Otázka:

Zamestnanec mal v roku 2007 jedno zamestnanie celý rok, v tomto zamestnaní mal príjem medzi 15000 až 35000 Sk mesačne. Niekoľko mesiacov mal i druhé zamestnanie, tam mal príjem okolo 20000 Sk mesačne.

Musí si podať ročné zúčtovanie, ak boli mesiace, v ktorých súčet jeho príjmov bol vyšší ako 51822 Sk?

Odpoveď:

Ročné zúčtovanie za rok 2007 nemusí robiť zamestnanec, ktorý mal každý mesiac v každom zamestnaní započítateľný príjem (viď § 13 ods.1 až 4 zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení) maximálne vo výške 51822 Sk, ak tento zamestnanec nebol v roku 2007 aj samostatne zárobkovo činnou osobou, nebol tzv. samoplatiteľom (dobrovoľne nezamestnaná osoba) a nemal žiadne príjmy zdanené podľa § 6 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov okrem príjmov z prenájmov a príjmov z činnosti osobného asistenta.

Tj. ak ide o poistenca, ktorý bol len zamestnancom a každý mesiac bol jeho príjem v každom zamestnaní do 51822 Sk vrátane, ročné zúčtovanie vykonať nemusí.

Každé zamestnanie sa posudzuje osobitne, tj. ak v nejakom mesiaci zarobil v zamestnaní A sumu 35000 Sk a v zamestnaní B sumu 20000 Sk, hoci je to spolu 55000 Sk, nie je to dôvod na vykonanie ročného zúčtovania.

V danom prípade však možno pôjde o prípad, kedy sa ročné zúčtovanie oplatí podať "dobrovoľne".

V takých prípadoch, ako je opísaný v otázke, sa v ročnom zúčtovaní postupuje nasledovne:
- príjmy z oboch zamestnaní sa spočítajú,
- poistné sa vypočíta zo súčtu príjmov, najviac však zo sumy 621864 Sk,
- suma takto vypočítaného poistného sa porovná so súčtom preddavkov, ktoré zamestnanec zaplatil počas roka v oboch zamestnaniach,
- ak bude suma poistného vyššia, ide o preplatok zamestnanca, ktorý mu bude vrátený,
- preplatok budú mať i obaja zamestnávatelia.

Napríklad ak v prvom zamestnaní zarobí za celý rok 400000 Sk, v druhom za celý rok 300000 Sk, spolu to bude 700000 Sk.

Preddavky v prvom zamestnaní budú spolu 16000 Sk, v druhom zamestnaní 12000 Sk, spolu 28000 Sk.

Poistné sa však vypočíta len zo sumy 621864 Sk, pri sadzbe 4% bude poistné suma 24875 Sk. Rozdiel medzi vypočítaným poistným a preddavkami bude preplatok 3125 Sk.

Otázka:

Ako má postupovať zamestnávateľ, ak o ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie požiada zamestnanec, ktorý bol v spoločnosti v roku 2007 zamestnaný, ale začiatkom roku 2008 ukončil pracovný pomer v spoločnosti a pri ročnom zúčtovaní vznikne nedoplatok u zamestnanca?

Zamestnávateľ nemôže zraziť nedoplatok zo mzdy, pretože mu už žiadnu mzdu nevypláca ale nedoplatok za zamestnanca musí odviesť zdravotnej poisťovni.


Odpoveď:

Od 1.1.2008 sa novelu č.594/2007 Z.z. zaviedla zásada, podľa ktorej zamestnanec nemôže požiadať o vykonanie ročného zúčtovania svojho bývalého zamestnávateľa.

Prípad, ktorý popisujete v otázke, sa teda v roku 2008 nemôže stať. Bývalý zamestnanec, ktorý začiatkom roka 2008 ukončil pracovný pomer u svojho dovtedajšieho zamestnávateľa, nemôže požiadať tohto - už bývalého zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania. Ročné zúčtovanie si musí podať sám a sám bude zdravotnej poisťovni uhrádzať i nedoplatok, ktorý mu v ročnom zúčtovaní vznikne (ak bude vo výške aspoň 100 Sk). Bývalému zamestnávateľovi bude bývalý zamestnanec povinný do 2.9.2008 zaslať oznámenie o nedoplatku - ak nedoplatok zamestnávateľa bude aspoň 100 Sk.

Otázka:

Zamestnanec nemal v žiadnom mesiaci príjem vyšší ako 51822 Sk, avšak pracovný pomer ukončil k 10.12.2007, pričom za december mal príjem 30000 Sk. Máme tento príjem za december prepočítať za celý mesiac – ak áno, potom by potenciálny príjem za celý mesiac bol určite vyšší ako 51822 Sk a ročné zúčtovanie by sa muselo robiť. Je táto úvaha správna?

Odpoveď:

Vaša úvaha nie je správna. Ak zamestnanec neodpracoval celý mesiac, jeho príjem sa za takýto mesiac neprepočítava a posudzuje sa to, čo skutočne mal vyplatené. V uvedenom prípade preto nie je povinnosť podať ročné zúčtovanie.

Otázka:

Zamestnanec mal príjmy okolo 20 - 30 tis. mesačne. V septembri 2007 dostal odstupné 50000 Sk a odišiel zo zamestnania. Za september bol jeho príjem spolu 70000 Sk, teda viac ako 51822 Sk. Od 1. októbra 2007 je registrovaný na úrade práce ako uchádzač o zamestnanie. Je povinný vykonať ročné zúčtovanie?

Odpoveď:

Pri posudzovaní povinnosti podať ročné zúčtovanie nás nezaujíma hrubý príjem zamestnanca ale tzv. započítateľný príjem zamestnanca v zmysle § 13 ods. 1 až 4 zákona. Treba si uvedomiť, že do započítateľného príjmu sa nezahŕňajú príjmy podľa § 13 ods. 4 zákona - a odstupné patrí medzi takéto príjmy.

Za september 2007 preto treba posúdiť započítateľný príjem bez uvedeného odstupného. Ak celkový hrubý príjem bol 70000 Sk a z toho odstupné 50000 Sk, započítateľný príjem na účely zákona o zdravotnom poistení je len 20000 Sk - ročné zúčtovanie sa vykonať nemusí.

Otázka:

Som zamestnanec a v roku 2007 som nemala príjem vyšší ako 51822 Sk v žiadnom mesiaci. V roku 2007 som však mala príjem z prenájmu nehnuteľností (prenajímam byt a poľnohospodársku pôdu). Som povinná vykonať ročné zúčtovanie poistného?

Odpoveď:

Z príjmov za prenájom nehnuteľností, zdaňovaných podľa § 6 ods.3 zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov, sa poistné neplatí. Existencia takéhoto príjmu nie je dôvodom na vykonanie ročného zúčtovania. Vo Vašom prípade ročné zúčtovanie nemusíte vykonať.


Doklad o príjmoch a preddavkoch

Otázka:

Treba vystaviť doklad o príjmoch aj zamestnancovi, ktorému budeme robiť ročné zúčtovanie?

Odpoveď:

Podľa § 19 ods.5 zákona, je doklad o príjme povinný vystaviť zamestnávateľ zamestnancovi len v prípade, ak zamestnancovi nevykonáva ročné zúčtovanie poistného a zamestnanec zamestnávateľa požiada o vystavenie dokladu o príjmoch. Preto zamestnancovi, ktorému budete robiť ročné zúčtovanie, doklad o príjmoch vystaviť nemusíte.

Otázka:

V roku 2007 sme zamestnanca zamestnávali od 1.1.2007 do 31.3.2007. Potom odišiel k inému zamestnávateľovi. Od toho odišiel a znova sme ho zamestnávali my od 1.10.2007 do 31.12.2007. Máme mu vystaviť dva doklady o príjmoch a preddavkoch alebo stačí jeden?


Odpoveď:

Doklad o príjmoch a preddavkoch vystavíte len jeden. V doklade v III. oddiele uvediete, že poistenec sa považoval za zamestnanca od 1.1.2007 do 31.3.2007 a v VII. Oddiele doplníte, že za zamestnanca sa považoval aj v čase od 1.10.2007 do 31.12.2007.

Otázka:

V roku 2007 sme na dohodu (o vykonaní práce a dohodu o pracovnej činnosti) zamestnávali niekoľkých pracovníkov. Musíme im zaslať doklad o príjmoch na účely ročného zúčtovania poistného podľa § 19 ods. 5 zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení?


Odpoveď:

Doklad o príjmoch podľa § 19 ods. 5 zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení ste povinní vydať (zaslať) len osobám, ktoré sa podľa § 11 ods. 3 zákona č.580/2004 Z.z. považujú za zamestnancov a požiadali vás o vystavenie dokladu najneskôr do 15.5.2008.

Keďže pracovníci "na dohodu" sa v zmysle § 11 ods. 3 zákona č.580/2004 Z.z. nepovažujú za zamestnancov, doklad o príjmoch im vystavovať nemusíte.

Ak potrebujú hodnoverný doklad o tom, koľko u vás na dohodu zarobili, vydajte im doklad v zmysle § 130 ods. 5 Zákonníka práce (výplatnú pásku). Ako hodnoverný doklad im poslúži aj potvrdenie o zdaniteľnej mzde vydávaný na daňové účely.

Otázka:

Zamestnanec skončil pracovný pomer s našou spoločnosťou 23.09.2007. Mzdu za september mal zúčtovanú a preddavok na zdravotné poistenie spolu s preddavkom zamestnávateľa bol odvedený do zdravotnej poisťovne. Problém je v tom, že mzdu za september zamestnanec nemal vyplatenú ani do konca roka 2007 a ani do dnešného dňa (26.4.2008).

Mám v Doklade o príjme v oddiele IV. uviesť príjem za september alebo nie?


Odpoveď:

Ak mzda nebola vyplatená do konca januára 2008, tak v zmysle zákona o dani z príjmov nejde o zdaniteľný príjem zamestnanca za r.2007.

Vymeriavací základ zamestnanca je podľa § 13 ods.1 zákona o zdravotnom poistení daný ako:

"...príjem zamestnanca, ktorý podlieha dani z príjmov fyzických osôb podľa osobitného predpisu..."

Ak mzda vyplatená nebola, nejde o zdaniteľný príjem a preto sa ani nemôže započítať do vymeriavacieho základu zamestnanca.

Preto sa nevyplatená mzda neuvedie v doklade o výške príjmov. (Pozn.: prípadné odvedené preddavky ak boli zamestnancovi strhnuté sa však v doklade uvedú).

Otázka:

Zamestnanec mal u zamestnávateľa okrem pracovného pomeru uzatvorenú aj dohodu o vykonaní práce. Má sa príjem na dohodu započítať v doklade o príjmoch do úhrnu príjmov?

Odpoveď:

Nie. Do úhrnu príjmov sa započítava len príjem, ktorý plynie zamestnancovi na základe toho právneho vzťahu, z ktorého sa považuje za zamestnanca na účely zákona o zdravotnom poistení (§ 11 ods. 3 zákona) a ide o príjem, započítavaný do vymeriavacieho základu zamestnanca v súlade s § 13 ods.1 až 4 zákona.

Príjem na dohodu plynie zamestnancovi „na dohodu“ a nie na základe pracovného pomeru, preto sa do úhrnu príjmov v doklade o príjmoch a preddavkoch nezapočíta.

Otázka:

Zamestnancovi sme vykonali ročné zúčtovanie poistného za rok 2006. Zamestnanec mal preplatok 500 Sk, ten sme mu vyplatili v septembri 2007. Za rok 2007 sme tomuto zamestnancovi vykonali ročné zúčtovanie dane, kde sme preplatok z ročného zúčtovania za rok 2006 zahrnuli do úhrnu príjmov. Zamestnanec teda mal daň za rok 2007 vypočítanú aj z preplatku z ročného zúčtovania poistného za rok 2006. Máme preplatok z ročného zúčtovania poistného za rok 2006, vyplatený zamestnancovi v septembri 2007, zahrnúť do úhrnu príjmov zamestnanca v doklade o príjmoch?

Odpoveď:

Nie, nemáte.

Novela č.594/2007 Z.z. medzi príjmy, ktoré sa nezahŕňajú do vymeriavacieho základu zamestnanca, zaradila aj preplatok z ročného zúčtovania poistného - viď § 13 ods. 4 písm. j) zákona.

Novelou sa súčasne do prechodných ustanovení zákona doplnil § 31d ods. 3, podľa ktorého sa ročné zúčtovanie za rok 2007 vykoná podľa "tohto zákona" - rozumej v súlade so zmenami zavedenými touto novelou.

Pre ročné zúčtovanie za rok 2007 preto platí, že preplatok z ročného zúčtovania poistného vyplatený zamestnancovi počas roka 2007, sa nezhŕňa do vymeriavacieho základu zamestnanca za rok 2007.

Preto v doklade o príjmoch nezapočítate do úhrnu príjmov preplatok z ročného zúčtovania za rok 2006, vyplatený v septembri 2007.

Otázka:

Náš zamestnanec bol v minulosti (pred rokom 2007) zamestnancom slovenských elektrární (SE). Podľa ich kolektívnej zmluvy dostáva (hoci už nie je zamestnancom SE) od SE príspevok na elektrinu. Ide o zdaniteľný príjem, SE mu z príspevku stŕhajú preddavok na daň.

Má sa v ročnom zúčtovaní na zdravotné poistenie za rok 2007 zohľadniť aj tento príjem od bývalého zamestnávateľa, má si náš zamestnanec žiadať od bývalého zamestnávateľa doklad o príjmoch podľa § 19 ods. 5 zákona?

Odpoveď:

V uvedenom prípade ide o príjem poistenca od bývalého zamestnávateľa. Aktuálny stav je taký, že poistenec sa považuje za zamestnanca len u vás ako zamestnávateľa. Spoločnosť Slovenské elektrárne je jeho bývalým zamestnávateľom.

Podľa § 13 ods.4 písm. h) zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení sa do vymeriavacieho základu zamestnanca nezapočítava plnenie poskytnuté zamestnávateľom po skončení pracovného pomeru, služobného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru.

Preto príspevok na elektrinu, vyplácaný bývalým zamestnávateľom, nevstupuje do vymeriavacieho základu, napriek tomu že ide o zdaniteľný príjem.

V ročnom zúčtovaní za rok 2007 sa výpočet poistného vykoná len z príjmu, ktorý zamestnanec dosiahol u vás. Pretože jeho zamestnanie u predošlého zamestnávateľa skončilo ešte pred 1.1.2007, žiaden doklad o príjmoch od bývalého zamestnávateľa od neho nežiadajte.

Otázka:

Majú sa do úhrnu preddavkov zamestnanca a zamestnávateľa v doklade o príjmoch zahrnúť aj preddavky, ktoré síce boli vypočítané a vykázané na mesačných výkazoch, ale z dôvodu platobnej neschopnosti ich zamestnávateľ neodviedol?


Odpoveď:

Áno, v doklade o príjmoch (a rovnako aj v tlačive typ A) sa do úhrnu preddavkov na poistné zamestnanca a zamestnávateľa započítajú aj preddavky, ktoré zamestnávateľ vykázal, ale neodviedol.

Otázka:

Ako sa v doklade o príjmoch prepočíta minimálny základ zamestnanca, ak neodpracoval celý mesiac z dôvodu práceneschopnosti alebo preto, lebo ukončil pracovný pomer v priebehu mesiaca?

Odpoveď:

Minimálny základ sa prepočíta ako alikvotná suma podľa počtu pracovných dní. Napríklad zamestnanec s minimálnym základom 7600 Sk ak v mesiaci, v ktorom je 20 pracovných dní, neodpracuje 5 pracovných dní z dôvodu práceneschopnosti, jeho minimálny základ bude suma vypočítaná ako (7600/20) x 15 = 5700.

Otázka:

Aký minimálny základ máme uviesť v doklade o príjmoch v prípade konateľa?

Odpoveď:

Konateľ je považovaný za zamestnanca podľa § 11 ods. 3 písm. g) zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení, preto jeho minimálny základ v súlade s § 13 ods. 15 druhá veta, nie je určený. Do dokladu zapisujete ako minimálny základ nuly.

Otázka:

Aký minimálny základ máme uviesť v doklade o príjmoch v prípade, že zamestnanec mal u nás dva úväzky. Okrem pracovného pomeru na plný úväzok mal ešte druhý štvrtinový úväzok.

Odpoveď:

V doklade o príjmoch a preddavkoch uvediete za mesiace, kedy mal zamestnanec dva úväzky, vyšší z dvojice minimálnych základov (minimálnych miezd).

Otázka:

Zamestnanec skončil pracovný pomer 30.6.2007. Potom bol evidovaný na úrade práce – a ešte v ochrannej lehote ochorel a poberal nemocenské v čase od 14.7.2007 do 15.8.2007. Máme toto obdobie zapísať v doklade o príjmoch a preddavkoch do V. oddielu?

Odpoveď:

Nie. Do V. oddielu zapisujete len obdobia, kedy zamestnanec bol vašim zamestnancom a súčasne bol poistencom štátu z dôvodu, že bol práceneschopný a poberal náhradu príjmu alebo nemocenské alebo ošetroval člena rodiny alebo poberal materské.

Otázka:

Zamestnanec – poberateľ starobného dôchodku, bol práceneschopný v čase od 3.10.2007 do 25.10.2007. Ako zamestnávateľ sme mu vyplácali od 3.10.2007 do 12.10.2007 náhradu príjmu pri PN. Od 13.10.2007 do 25.10.2007 už náhradu príjmu nemal a keďže ako starobný dôchodca už nebol nemocensky poistený, nepoberal ani nemocenské. Čo máme zapísať do V. oddielu?

Odpoveď:

Do V. oddielu zapisujete obdobie, kedy je zamestnanec poistencom štátu podľa § 11 ods. 8 písm. n) alebo t) zákona, teda obdobie, kedy:
zamestnanec poberá náhradu príjmu, nemocenské, ošetrovné alebo materské,
zamestnancovi zanikol nárok na nemocenské po uplynutí podporného obdobia a trvá dočasná pracovná neschopnosť, zamestnancovi zanikol nárok na ošetrovné po uplynutí desiateho dňa potreby ošetrovania alebo starostlivosti a trvá potreba ošetrovania alebo starostlivosti aj po tomto dni.
V prípade práceneschopnosti poberateľa starobného dôchodku to znamená, že zapíšete len obdobie prvých 10 dní trvania práceneschopnosti, teda obdobie, kedy počas práceneschopnosti poberá náhradu príjmu. V uvedenom prípade teda obdobie od 3.10.2007 do 12.10.2007.

Otázka:

Čo sa v doklade o príjmoch v V. oddiele zapíše ako „Dôvod“?

Odpoveď:

Ak ide o zamestnanca, ktorý podlieha zákonu č.461/2003 Z.z. o sociálnom poistení, ako dôvod sa vždy uvádza písmeno „n“.

Ak ide o zamestnanca, ktorý podlieha zákonu č.328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, ako dôvod sa vždy uvádza písmeno „t“.


Tlačivo ročného zúčtovania typ A

Otázka:

Zamestnancovi bol k 15.10.2007 priznaný invalidný dôchodok. Ako mám postupovať pri výpočte poistného, ak v tlačive typ A je možné zadať len jednu sadzbu poistného zamestnanca a jednu pre zamestnávateľa?


Odpoveď:

Vybrali ste si nesprávny typ tlačiva. V prípade, ak sa zamestnancovi v priebehu roka zmení sadzba poistného, použije sa tlačivo typ X, do ktorého sa vloží list XA. Tam je možné vypočítať poistné za mesiace, kedy zamestnanec ešte nemal priznanú invaliditu sadzbou 4% a 10% a za mesiace, kedy už mal priznanú invaliditu sadzbou 2% a 5%.

Otázka:

Zamestnanec mal aj iného zamestnávateľa, od ktorého nám priniesol doklad o príjmoch a preddavkoch. Je nám jasné, že do riadku „Úhrn preddavkov na poistné zamestnanca“ sa spočítajú všetky preddavky zamestnanca – ktoré mal u nás i u druhého zamestnávateľa a je nám jasné, že do riadku „Úhrn príjmov podľa § 13 ods.1 až 4 zákona“ sa spočítajú všetky príjmy zamestnanca – ktoré mal u nás i u druhého zamestnávateľa. Nevieme však, či preddavky druhého zamestnávateľa máme spočítať s našimi preddavkami alebo ako máme postupovať?

Odpoveď:

V prípade, ak mal zamestnanec viacero zamestnávateľov, sa na ročné zúčtovanie nesmie použiť tlačivo typ A ale tlačivo typ S (ak v súčte jeho príjmy sú aspoň 91200 Sk) alebo typ X (ak v súčte jeho príjmy sú nižšie ako 91200 Sk).

Otázka:

Kedy sa musí vyplniť riadok 34 – úhrn minimálnych základov?

Odpoveď:

Riadok 34 sa musí vyplniť len ak úhrn príjmov zamestnanca v riadku 33 je menší, ako 91200 Sk.

Otázka:

Náš zamestnanec mal od 1.6.2007 priznaný predčasný starobný dôchodok. Jeho príjmy boli v priemere okolo 35000 Sk mesačne. Musíme v tlačive typ A vyplniť V. oddiel?

Odpoveď:

Nie, nemusíte. V. oddiel sa musí vyplniť vtedy, ak zamestnanec celý rok alebo časť roka 2007 patril do niektorej zo skupín poistencov podľa § 11 ods. 8 písm. a) až h), j), o) a p) zákona – teda napríklad aj v prípade, ak poberal predčasný starobný dôchodok – ale len ak jeho príjmy v zamestnaní v tomto čase neprevýšili sumu úhrnu minimálnych základov (4936 Sk za jeden kal. mesiac).

V uvedenom prípade by ste V. oddiel vyplnili len vtedy, ak by príjem zamestnanca v čase od 1.6.2007 do 31.12.2007 v úhrne nepresiahol sumu 7 x 4936, teda sumu 34552 Sk.

Otázka:

Ako sa správne vypĺňa V. oddiel?

Odpoveď:

Do riadku 41 sa zapíše, odkedy dokedy poistenec v priebehu roka 2007 bol zamestnacom a súčasne bol i študentom, dôchodcom, bol na rodičovskej dovolenke a pod.

Stĺpec 42 sa musí vyplniť len ak úhrn príjmov zamestnanca v riadku 33 je menší, ako 91200 Sk. Ak je tomu tak, zapíšu sa minimálne základy v zamestnaní podľa jednotlivých mesiacov.

Do stĺpca 43 sa zapíšu príjmy dosiahnuté v jednotlivých mesiacoch v zamestnaní, započítavané do vymeriavacieho základu zamestnanca (súčet tohto stĺpca je rovný úhrnu príjmov v riadku 33).

Do stĺpca 44 sa zapíše, koľko kalendárnych dní trvalo zamestnanie v jednotlivých mesiacoch.

Do stĺpca 45 sa pre jednotlivé mesiace zapíše počet kalendárnych dní, počas ktorých trvalo zamestnanie a súčasne zamestnanec bol študentom, dôchodcom, na rodičovskej dovolenke atď.

V stĺpci 46 sa prepočítajú sumy minimálnych základov podľa vzorca (p.42/p.44) x p.45. Tento stĺpec sa vypĺňa len vtedy, ak sa vypĺňa stĺpec 42 (viď vyššie). V takom prípade sa tu vlastne zapíše minimálny základ pripadajúci na dni, kedy zamestnanec bol súčasne zamestnancom i študentom, dôchodcom, na rodičovskej dovolenke atď.

V stĺpci 47 sa prepočítajú sumy príjmov podľa vzorca (p.43/p.44) x p.45. Výsledkom je suma príjmu pripadajúca na dni, kedy zamestnanec bol súčasne zamestnancom i študentom, dôchodcom, na rodičovskej dovolenke atď. Súčet tohto stĺpca sa súčasne zapíše do riadku 48.

Dôležitý je riadok 49 – tu sa vypočíta suma úhrnu minimálnych základov za obdobie, kedy poistenec bol študentom, dôchodcom atď. a to takto:
za každý celý mesiac, kedy bol študentom, dôchodcom atď., sa započíta suma 4936 Sk,
za mesiac, kedy bol študentom, dôchodcom atď. len časť mesiaca, sa započíta suma (4936/plný počet dní mesiaca) x počet dní mesiaca, kedy bol študentom, dôchodcom atď.
Napríklad ak poistenec bol študentom, dôchodcom atď. celý rok, bude tu suma 59232 Sk = 12 x 4936. Ak bol študentom do 9.6.2007, výsledok bude (5 x 4936) + (4936/30 x 9) = 26161 Sk (zaokrúhľuje sa na celé Sk nahor).

Na riadku 50 sa vyznačí „áno“, ak suma na riadku 48 je nižšia alebo rovná sume na riadku 49. V takomto prípade sa súčasne suma z riadku 48 zapíše do riadku 51 a súčet stĺpca 46 sa zapíše do riadku 52.

Na riadku 50 sa vyznačí „nie“, ak suma na riadku 48 je vyššia, ako suma na riadku 49. V takomto prípade sa zapíše do riadkov 51 a 52 nula.

Otázka:

Do VI. oddielu sa zapisujú pracovné dni alebo kalendárne dni?

Odpoveď:

Do VI. oddielu sa zapisujú kalendárne dni.

Otázka:

Zamestnanec – občan Rakúskej republiky, bol na Slovensku poistený len 10 mesiacov. Podľa nášho názoru by jeho maximálny ročný vymeriavací základ mala byť suma 518220 Sk (10 x 51822) a nie 621864 Sk.

Odpoveď:

Nie. Pre každého poistenca bez rozdielu platí maximálny ročný vymeriavací základ suma 621864 Sk.

Otázka:

Zamestnancovi sme robili ročné zúčtovanie my s výsledným preplatkom 800 Sk. Túto sumu mu vráti zdravotná poisťovňa na základe údajov uvedených vo VIII. oddiele?

Odpoveď:

Nie. Ak ste ročné zúčtovanie vykonali ako zamestnávateľ za zamestnanca, tak preplatok vraciate zamestnancovi Vy – v takomto prípade sa VIII. oddiel nevypĺňa. Pozor, preplatok sa vracia len ak je to suma 100 Sk a viac.

Otázka:

Zamestnancovi sme ročné zúčtovanie vykonali my ako zamestnávateľ. Musíme k tlačivu priložiť nejakú prílohu?

Odpoveď:

Nie. Ak si však ročné zúčtovanie podáva sám zamestnanec, musí k tlačivu priložiť kópiu dokladu o príjmoch a preddavkoch od zamestnávateľa. Pozor, v takom prípade nezabudnúť uviesť do riadku 81 „Počet príloh“ číslo 1.


Ďalšie otázky

Otázka:

Zamestnankyňa v pracovnom pomere bola na rodičovskej dovolenke 1.1.2007-15.12.2007. Firma je v tomto čase prispievala na DDS mesačne 500 Sk, zamestnakyni sa strhávali preddavky na poistné 20 Sk mesačne.

Dňa 16.12.2007 nastúpila opäť do práce, za december jej bolo vyplatených 30000 + 500 Sk príspevok DSS.

Úhrn minimálnych základov od 1.1.2007 do 15.12.2007 je (4936 x 11+ 4936/31 x 15) = 56685 Sk, tento príjem nepresiahla, preddavky sa jej za obdobie RD vrátia.

Má sa suma 30500 za december rozdeliť na pomerné čiastky do 15. a od 16. a poistné sa má vypočítať len z pomerného príjmu

30500/31 x 16 = 15742 alebo z celej sumy, nakoľko tento príjem (okrem 500 Sk DDS) dosiahla len za obdobie 16.-31.12.2006?

Odpoveď:

Áno, príjem za december sa má rozdeliť.

V tlačive typ A vyplníte V. oddiel a to takto:

r.41 od 1.1.2007 do 15.12.2007, dôvod "C".
s.42 za december 7600, inak nula
s.43 január - november po 500, december 30500
s.44 plné počty kal.dní
s.45 január - november plné počty dní, december 15
s.46 za december 7600/31 x 15 = 3678
s.47 január - november po 500, december 30500/31 x 15 = 14759
s.47 spolu 20259, čo sa súčasne zapíše do r.48.

Limit v p.49 je suma 56685 Sk, tento limit nepresiahne, do p. 50 sa vyznačí "Áno".

Do p.51 sa zapíše suma 20259 Sk.

Poistné sa vypočíta zo sumy 36000 (p.33) - 20259 (p.51) = 15741 Sk.

Otázka:

Ako máme vyplniť v tlačive typ A oddiel VI. v prípade zamestnanca – poberateľa predčasného starobného dôchodku (ktorý poberá od novembra 2006)?

V roku 2007 bol našim zamestnancom celý rok a bol práceneschopný od 15.2.2007 do 23.3.2007 a ďalej od 6.10.2007 do 20.10.2007.

Odpoveď:

Do kolonky "Február" zapíšete 10 (dní) a do kolonky "Október" zapíšete 10 (dní).

V roku 2007 zamestnanec - poberateľ predčasného starobného dôchodku nebol povinne nemocensky poistený, preto pri práceneschopnosti zapisujete len dni PN, počas ktorých ste zamestnancovi vyplácali náhradu príjmu pri PN. Znamená to, že do kolonky "Marec" nezapisujete nič.

Otázka:

Zamestnankyňa bola v roku 2007 v čase od 1.1.2007 do 28.10.2007 na rodičovskej dovolenke. Uvádza sa toto obdobie v doklade o príjmoch a preddavkoch do V. oddielu?

Odpoveď:

Nie, obdobie rodičovskej dovolenky sa do V. oddielu v doklade o príjmoch a preddavkoch neuvádza.

Ako získať čo najvyššie materské - zamestnankyňa s nízkym platom

Otázka:

V súčasnom zamestnaní pracujem 2 roky, mám už veľkú 12 ročnú dcérku a pomaly uvažujem nad druhým dieťaťom. Môj zmluvný plat je 8100 Sk. Ak pôjdem na materskú je mi jasné, že bude nízka. Dočítala som sa tu o vyššej materskej, že sa to dá, len tomu veľmi dobre nerozumiem, asi to nebude až také jednoduché. Čo môžem v mojom prípade preto urobiť a ako by som mala postupovat a naplánovať si druhé dieťa ale aj materskú z ktorej by som vyžila. Vopred krásne ďakujem a budem vám veľmi vďačná za vašu odpoveď. S pozdravom čitateľka Silvia (4.5.2008)

Odpoveď:

Ak ešte nie ste tehotná, dá sa bez problémov získať materská vo výške vyše 15000 Sk mesačne.

Čím skôr sa v Sociálnej poisťovni prihláste (sama, zamestnávateľ s tým nemá nič) na dobrovoľné nemocenské poistenie (ďalej skratka DNP). Prihlasuje sa tak, že sa vypíše tlačivo "Registračný list fyzickej osoby". Na tlačive si vyznačíte vymeriavací základ, z ktorého budete platiť poistné a to bude suma 8100 Sk. Ako DNP osoba si budete platiť (sama) poistné 4,4% z vymeriavacieho základu, 4,4% z 8100 Sk je 357 Sk mesačne.

Po zistení, že ste tehotná, sa okamžite zo Sociálnej poisťovne ako DNP osoba odhláste. Na odhlásenie sa znova použije tlačivo "Registračný list fyzickej osoby". O deň - dva sa v Sociálnej poisťovni znova prihlásite na DNP avšak tentoraz s vymeriavacím základom 20000 Sk (ak by ste mali plat vyšší, ako 8100 Sk, tak sa prihlásite s vymeriavacím základom daným ako 28142 Sk mínus plat v zamestnaní). Nezabudnite, že to znamená platbu poistného 4,4% z tejto vyššej sumy vymeriavacieho základu, ak vymeriavací základ bude 20000 Sk, platíte poistné 880 Sk mesačne.

Dôležité je, že sa musíte zo Sociálnej poisťovne (SP) odhlásiť a znova prihlásiť. Keby sa vám niekto snažil nahovoriť, že tak netreba a že stačí bez odhlásenia sa a znova prihlásenia len zmeniť vymeriavací základ z 8100 Sk na 20000 Sk, nepočúvajte - ODHLÁSTE SA a o deň - dva sa znova PRIHLÁSTE.

Ďalej je dôležité, že nové prihlásenie sa treba stihnúť tak, aby odo dňa nového prihlásenia sa do dňa odchodu na materské uplynulo najmenej 26 týždňov. Čiže nové prihlásenie sa na DNP treba stihnúť do 8.-ho týždňa tehotenstva - ak pôjdete na materské 6 týždňov pred očakávaným dňom pôrodu.

Po odchode na materské sa už DNP neplatí, môžete ho zrušiť alebo ponechať - môže "poslúžiť" ako zdroj príjmov počas vašich PN (nemocenské z DNP) alebo potreby ošetrovania dieťaťa (ošetrovné z DNP) po skončení materskej.

Ak to takto urobíte, tak:
  • nárok na materské z DNP mať budete, nárok je vtedy, ak DNP trvalo najmenej 270 dní pred dňom pôrodu, do čoho sa započíta aj prvé, aj druhé DNP,
  • materské z DNP bude dané ako 55% z nového vymeriavacieho základu, čiže 55% z 20000 Sk,
  • k tomu budete samozrejme dostávať aj materské z poistenia zamestnanca, 55% z priemerného príjmu v zamestnaní v predošlom roku.

Rekapitulácia:

1. Prihlásiť sa v SP na DNP, zvoliť si základ 8100 Sk, platba 357 Sk mesačne.

2. Po otehotnení sa treba v SP odhlásiť z DNP.

3. Po jednom-dvoch dňoch sa znova v SP prihlásiť na DNP, zvoliť si základ 28142 mínus plat (po 1.7.2008 základ 30219 mínus plat), platba 4,4% z nového základu.

4. Nové prihlásenie v SP na DNP treba stihnúť najneskôr vo 8.-mom týždni tehotenstva, nové DNP musí trvať od dňa prihlásenia do dňa odchodu na MD najmenej 26 týždňov.